"...να οδηγήσουν σ' ένα λιγότερο κοπαδιαστό και καταθλιπτικό αντίκρυσμα του σημερινού σχολείου, που θυμίζει περισσότερο παλαιού τύπου σωφρονιστήρια, παρά χαρούμενους τόπους διαβίωσης και ανάπτυξης του πιο πολύτιμου, του πιο αξιόλογου, του πιο ελπιδοφόρου από τους συνανθρώπους μας, του παιδιού..."

από το βιβλίο της Μαρίας Γουδέλη, 'Ψυχική Υγιεινή του Παιδιού'

Το σχολείο της Μαρίας Γουδέλη έχει 70 χρόνια συνεχούς λειτουργίας.

Αποτελεί το αρχαιότερο Μοντεσσοριανό Σχολείο στην Ελλάδα, με έτος ίδρυσης 1949.

Το Σχολείο μας είναι το μοναδικό αυθεντικά μοντεσσοριανό σχολείο στην Ελλάδα, που υπηρετεί μαθητές στο ευρύ ηλικακό φάσμα από 2,5 ετών έως το τέλος του Δημοτικού. Έτσι, μπορούμε να παρακολουθούμε σε ένα σημαντικό βάθος χρόνου τα αποτελέσματα της αγωγής μας και να ανασχεδιάζουμε την εξέλιξη της.

Το Δημοτικό της Σχολής είναι το αρχαιότερο Μοντεσσοριανό Δημοτικό σε όλη την Ευρώπη (έτος ίδρυσης 1950), με εξαίρεση τα σχολεία που ίδρυσε η ίδια η Μαρία Μοντεσόρι.

Οι χώροι μας έχουν σχεδιαστεί ειδικά για να ανταποκρίνονται στις ανάγκες των μαθητών μας

Το κτίριο στην οδό Χατζοπούλου 2 σχεδιάστηκε από τον Κωνσταντίνο Δοξιάδη σε συνεργασία με την Μαρία Γουδέλη εξαρχής ως Μοντεσσοριανό Σχολείο.

  • Η κατασκευή του ολοκληρώθηκε το 1964
  • Σε αντίθεση με την πλειοψηφία των σχολείων που εχουν οικοδομηθεί με ομοιόμορφες τάξεις και εντατική χρήση των χώρων, το κτίριό μας διατηρεί την ιδιαίτερη προσωπικότητα του κάθε χώρου, οι οποίοι επικοινωνούν μέσα από πολλαπλές διαδρομές σχεδιασμένες να διέρχονται τόσο από εσωτερικούς όσο κι από εξωτερικούς χώρους

"Η πρόοδος του παιδιού εξαρτάται όχι μόνο από την ηλικία του, αλλά και από την ελευθερία του να περιεργάζεται το περιβάλλον του."

Μαρία Μοντεσσόρι

Image

Η Μαρία Γουδέλη (η τρίτη από τα αριστερά στην τρίτη σειρά) σε αναμνηστική φωτογραφία μαζί με τη Μαρία Μοντεσόρι στη Βαρκελώνη.

Ιδρύθηκε από τον άνθρωπο που εισήγαγε τη Μοντεσσοριανή Αγωγή στην Ελλάδα

Η συνεισφορά της Μαρίας Γουδέλη στη Μοντεσσοριανή Αγωγή στην Ελλάδα είναι καθοριστική. Σημαντικότερο στοιχείο αυτής είναι η ποιότητα της δουλειάς της που οδήγησε στην ενσωμάτωση των απαιτήσεων του Ελληνικού Εκπαιδευτικού Συστήματος στη Μοντεσσοριανη Αγωγή κι έτσι στην προσαρμογή της στην ελληνική πραγματικότητα.

Η Μαρία Γουδέλη, με τη βοήθεια του Δημήτρη Γληνού, ίδρυσε το 1936 το πρώτο Μοντεσσοριανό νηπιαγωγείο στη Μαράσλειο.

Το 1947, οργάνωσε και λειτούργησε για τρία χρόνια το πρώτο ιδιωτικό Μοντεσσοριανό Νηπιαγωγείο στη Σχολή Αηδονοπούλου.

Το 1950, ίδρυσε Μοντεσσοριανό Νηπιαγωγείο στο σπίτι της στην Αθήνα, στην οδό Δεινοκράτους. Ένα χρόνο αργότερα, δημιούργησε τις πρώτες τάξεις του Δημοτικού για τους απόφοιτους του νηπιαγωγείου της.

Τον Ιανουάριο του 1964, ιδρύει με το Σωτήρη Γουδέλη το σχολείο τους με την επωνυμία «Μοντεσσοριανή Σχολή Αθηνών, Μαρία Γουδέλη», που περιλαμβάνει Παιδικό Σταθμό, Νηπιαγωγείο και Δημοτικό, στο καινούργιο κτίριο στη Νέα Φιλοθέη, όπου λειτουργεί μέχρι σήμερα.

Βιβλιογραφία

Η Μαρία Γουδέλη, άφησε πίσω της ένα ιδιαίτερα σημαντικό έργο. Με το παράδειγμά της, τα βιβλία της και την πολύπλευρη δραστηριότητά της άφησε έντονο το στίγμα της στην εκπαιδευτική ιστορία του τόπου μας.

Το σημαντικότερο από τα βιβλία της είναι "Η Ψυχική Υγιεινή του Παιδιού". Σε αυτό, υπογράμμισε την ιδιαίτερη σημασία της ολοκληρωμένης και πολύπλευρης αντιμετώπισης της ανάπτυξης των παιδιών. Η αγωγή των παιδιών θα πρέπει πρωτίστως να στοχεύει στην Ψυχική Υγιεινή τους.

'Το καθήκον της επιστημονικής Παιδαγωγικής είναι να δημιουργήσει, εκτός από τους -μελετημένους από τους ειδικούς- όρους της σωματικής υγιεινής, και τους όρους της ψυχικής υγιεινής, έτσι που, με την ενιαία, αρμονική ανάπτυξη του ανθρώπινου όντος, να δημιουργήσει μια ομαλή γερή προωπικότητα. Η αληθινή επιστημονικη αγωγή μόνο τότε είναι δυνατή, όταν στηρίζεται στη βαθιά γνώση των όρων της Γενικής Υγιεινής, σωματικής και ψυχικής, συγχρόνως και παράλληλα, σ' όλη τη διάρκεια της παιδικής ηλικίας. Έτσι γίνεται προληπτικός και όχι θεραπευτικός ο βασικός ρόλος της Παιδαγωγικής.'

Μαρία Γουδέλη, Ψυχική Υγιεινή του Παιδιού, Α' Τόμος Θεωρία

Τσικνοπέμπτη στο Σχολείο μας!
13/3/2024

Μια ξεχωριστή μέρα, ιδιαίτερα για τους μαθητές της ΕΣΤ΄ τάξης του Δημοτικού μας.

Περιοδικό Μοντεσσοριανή Αγωγή και Εκπαίδευση, Τεύχος 4
24/11/2023

Το Σχολείο μας παρουσιάζει το νέο και τέταρτο τεύχος του Περιοδικού Μοντεσσοριανή Αγωγή και Εκπαίδευση.

Περιοδικό Μοντεσσοριανή Αγωγή και Εκπαίδευση, Τεύχος 3, Άνοιξη 2023
4/5/2023

Η Μοντεσσοριανή Σχολή Αθηνών Μαρία Γουδέλη παρουσιάζει το τρίτο τεύχος του Περιοδικού Μοντεσσοριανή Αγωγή και Εκπαίδευση.

"Μαρία Εδελστάιν Γουδέλη και η Απαρχή της Μοντεσσοριανής Εκπαίδευσης στην Ελλάδα", Χωριανοπούλου, Ε.
27/4/2023

Είναι μεγάλη μας χαρά που συμμετέχει η Διευθύντρια του Σχολείο μας, Ελισάβετ Χωριανοπούλου, στο περιοδικό Εκπαίδευση και Ιστορία με το άρθρο: Μαρία Εδελστάιν Γουδέλη και η Απαρχή της Μοντεσσοριανής Εκπαίδευσης...

Περιοδικό Μοντεσσοριανή Αγωγή κι Εκπαίδευση
13/9/2022

Η Μοντεσσοριανή Σχολή Αθηνών Μαρία Γουδέλη παρουσιάζει το νέο τεύχος του περιοδικού Μοντεσσοριανή Αγωγή κι Εκπαίδευση που εκδίδει το Ίδρυμα με Υπεύθυνο Έκδοσης το Δημήτρη Χασάπη, Ομότιμο Καθηγητή διδακτικής...

"Η Μαρίζα και το λουλούδι της ειρήνης"
10/3/2022

Μια ιστορία που μιλάει για ένα μικρό κορίτσι, που ακούει για τον πόλεμο και ανησυχεί πολύ γι' αυτό. Συζητάει για τα συναισθήματά της μαζί με τη μητέρα της για να συνειδητοποιήσει ότι όσο δύσκολα κι αν...

Μαρία Εδελστάιν-Γουδέλη (1906-1991)

Η Μαρία Εδελστάιν–Γουδέλη ήταν Ελληνίδα παιδαγωγός που γεννήθηκε στην Οδησσό της Ρωσίας στα 1906 και σπούδασε στην Αθήνα στο Διδασκαλείο της εποχής.

Μετά την ολοκλήρωση των σπουδών της, ο τότε διευθυντής της σχολης της, Αλέξανδρος Δελμούζος την ξεχώρισε για την επίδοση και την ευφυΐα της και τη διόρισε το 1924 δασκάλα στα πρότυπα σχολεία της Μαρασλείου.

Το 1942 προσανατολίζεται στη δημιουργία ενός ενιαίου σχολείου νηπιαγωγείου – δημοτικού θεωρώντας σημαντική την ενιαιοποίηση της εκπαίδευσης και προσπαθεί να πάρει άδεια για την ίδρυση Μοντεσσοριανού Δημοτικού στη Μαράσλειο.

Μετά την αρνητική απάντηση, παραιτήθηκε από το Δημόσιο, έφυγε στο εξωτερικό για μετεκπαίδευση. Με την επιστροφή της, ανέλαβε για τρία χρόνια την οργάνωση του πρώτου ιδιωτικού μοντεσσοριανού δημοτικού σχολείου στη σχολή Αηδονοπουλου.

Στα 1950, ιδρύει στο σπίτι της στην Αθήνα, στην οδό Δεινοκράτους, Μoντεσσοριανό Νηπιαγωγείο και ένα χρόνο αργότερα, δημιουργεί τις πρώτες τάξεις του Δημοτικού για τα παιδιά που αποφοιτούσαν από το νηπιαγωγείο της.

Τον Ιανουάριο του 1964, ιδρύει με το Σωτήρη Γουδέλη το σχολείο τους με την επωνυμία «Μοντεσσοριανή Σχολή Αθηνών, Μαρία Γουδέλη», που περιλαμβάνει Παιδικό Σταθμό, Νηπιαγωγείο και Δημοτικό, στο καινούργιο κτίριο στη Νέα Φιλοθέη, όπου λειτουργεί μέχρι σήμερα.

Το σχολείο το σχεδίασε ο γνωστός αρχιτέκτων Κωνσταντίνος Δοξιάδης, σύμφωνα με τις παιδαγωγικές αρχές που του υπέδειξε η Μαρία, χώρος ιδιαίτερα μελετημένος να ανταποκρίνεται στις ανάγκες των παιδιών, που νοιώθουν ικανοποίηση, άνεση και χαρά μέσα σε αυτόν – ένα πραγματικό «σπίτι των παιδιών».

Σωτήρης Γουδέλης (1910-1997)

Διακεκριμένος μαθηματικός που, σαν καθηγητής φροντιστηρίου, προετοίμασε γενιές νέων ανθρώπων για την Ανώτατη Εκπαίδευση.

Διανοούμενος και πολιτικά στρατευμένος από τα νεανικά του χρόνια, άνθρωπος που οραματίστηκε μια δικαιότερη ανθρώπινη κοινωνία.

Αγωνιστής που με την ευρύτητα της σκέψης, τις εύστοχες αναλύσεις και το πρακτικό του πνεύμα διακρίθηκε στους πολιτικούς και κοινωνικούς αγώνες.

Παιδαγωγός και στενός συνεργάτης της Μαρίας Γουδέλη στην προσπάθεια για την εδραίωση κι ανάπτυξη του μοντεσσοριανού συστήματος στη χώρα μας, που συνέχισε με δύναμη και πείσμα τον αγώνα αυτόν μέχρι τους τελευταίους μήνες της ζωής του.

Συνδημιουργός της Μοντεσσοριανής Σχολής Αθηνών, άφησε με τη διαθήκη του, το Σχολείο κι όλη την υπόλοιπη περιουσία του για τη δημιουργία Κοινωφελούς Ιδρύματος με την επωνυμία «Ίδρυμα Μαρίας και Σωτήρη Γουδέλη».

Μαρία Μοντεσσόρι (1870-1952)

Ιταλίδα παιδαγωγός, φιλόσοφος και γιατρός, γνωστή για τα γραπτά της στην επιστημονική παιδαγωγική και για την φιλοσοφία της εκπαίδευσης που φέρει το όνομά της, το Μοντεσσοριανό Παιδαγωγικό Σύστημα, ή «μοντεσσοριανή μέθοδος», το οποίο αποτέλεσε πρωτοπορία για την εποχή του και εξακολουθεί να εφαρμόζεται ακόμα και σήμερα σε αρκετά σχολεία, τα επονομαζόμενα «μοντεσσοριανά σχολεία» ή «μοντεσσοριανές σχολές».

Σε νεαρή ηλικία, η Μοντεσσόρι κατέρριψε τις φυλετικές προσδοκίες όταν εγγράφηκε σε μια τεχνική σχολή μόνο για αγόρια για να γίνει μηχανικός. Σύντομα άλλαξε γνώμη και ξεκίνησε σπουδές στην ιατρική σχολή στο Πανεπιστήμιο της Ρώμης, από όπου αποφοίτησε με τιμητικές διακρίσεις το 1896. Ήταν ελεύθερη μητέρα.

Η εκπαιδευτική της μέθοδος χρησιμοποιείται ακόμα και σήμερα σε πολλά δημόσια και ιδιωτικά σχολεία σε όλο τον κόσμο.

Loading...